Vækst kræver servicestrategi – men indtjening kræver mere.

PSB-Management kan hjælpe dig med at udvikle vinderstrategier, som giver vækst og indtjening.


Børsen skriver den 12. august: “Vækst kræver skift til servicestrategi” : Ny forbrugeradfærd truer branche efter branche, og virksomheder bliver udkonkurreret, fordi de ikke ser forandringerne komme eller ikke tør reagere på dem . Hvorfor bo i byen og eje, når man henne om hjørnet kan leje en bil på timebasis? Hvorfor gå i Fona og investere i et dyrt fjernsyn, når man gennem sin el-leverandør kan få stillet den til enhver tid nyeste model til rådighed sammen med en tv-pakke, internet og intelligent styring af hjemmets energiforbrug for en månedlig ydelse?

“Den nye forbrugeradfærd, tilgængelighedskultur eller Access Culture, som den er døbt, betyder, at den fremtidige vækst ligger i at flytte fokus fra salg af produkter til salg af hele servicepakker på lejebasis eller i form af abonnement, ” forklarer partner Anna Cecilia Frellsen, Flensby&Partner, og Anna Cecilia Frellsen fortsætter:  ”der er altså masser af penge at hente ved at facilitere løsninger og overtage kundens risici fremfor at sælge produkter”.

Peter Sørensen, PSB-Management er enig heri, men helt ny er denne adfærd nu ikke indenfor “Business-to-Business“. “Se f.eks. på en virksomhed som Casco Adhesives. I 1998 -2004, hvor jeg var administrerende direktør i Casco A/S, producerede vi lime og limpåføringsmaskiner til industrien. Kunderne købte ikke maskinerne, men vi sammensatte og leverede netop de maskiner, som passede til kundernes behov, og vi fakturerede kunden i forbindelse med, at vi leverede limen til det løbende forbrug. Når kundens behov ændrede sig, tog vi den brugte maskine retur og leverede en ny, renoverede eller ombyggede en, som passede til de nye behov. Tricket lå i at udvikle modulopbyggede maskiner, som kunne skilles, renses og sammensættes i nye kundetilpassede opstillinger.”

Løsningssalg og ikke produktsalg er således del af en vinderstrategi, når udbuddet overstiger efterspørgslen. Men tricket ligger i at producere produkter eller services (som kan standardiseres) og sælge løsninger (som opleves unikke).

Kim & Mauborgne har med deres ”Blue Ocean Strategy” og begrebet værdiinnovation fat i noget af det samme, når de taler om, at man på en og samme tid skal skabe øget kundeværdi (løsningssalg) og reducere omkostningerne.

Vækst kræver derfor en servicestrategi (kundeværdi = løsningssalg), når udbud overstiger efterspørgsel – men indtjening kræver mere – indtjening kræver den rigtige prissætning og en god omkostningsstyring.

Kontakt PSB-Management: Vækst kræver servicestrategi – men indtjening kræver mere.

Hvem er PSB-Management ?

Tilbage til StrategiFokus© – for virksomhedsledere

Reklamer
Dette indlæg blev udgivet i Strategi og tagget , , , , , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s