Fra indkøb til udsalg i Kina.

PSB-Management kan hjælpe dig med at finde ud af om der er salgsmuligheder for dine produkter  i Kina.


PSB-Management

Under højkonjunkturen frem til 2008 blev en stadig større del af produkterne, som kunderne i Vesteuropa og USA efterspurgte, produceret og indkøbt i Kina. Virksomhederne skulle lære at “flytte ud for at købe ind” til hjemmemarkederne og de nære eksportmarkeder. Nu ser det ud til at vi i fremtiden skal lære at sælge ude i Kina, hvad vi designer og eller producerer hjemme.

Børsen har den 19.august 3 interessante artikler som omhandler dette tema:

Eksport færdig som vækstmotor: Dansk eksport står overfor en dramatisk opbremsning og Danmark står dermed til at miste den vækstmotor, som hidtil har holdt under økonomien herhjemme. Eksportudsigten fra Danmarks Eksportråd viser, at væksten i Danmarks vareeksport i de europæiske lande vil dykke fra 9,2 pct. i år til kun 1,2 pct. i 2012. “..Gældskrisen og markedsuroen er med til at ødelægge tilliden hos forbrugerne og virksomheder på vores store eksportmarkeder.” siger professor og tidligere vismand Jan Rose Skaksen fra CBS. Danmarks vareeksport ligger på 500 mia.kr. om året, hvoraf to trejedele afsættes i Vesteuropa. En økonomisk nedtur i Europa vil således ramme dansk økonomi meget hårdt.

Kina skifter vækststrategi: Lavvækst i USA, Japan og EU får kineserne til at skrue på deres vækststrategi, og det skaber helt nye muligheder for danske virksomheder ikke mindst indenfor biotek, højteknologi, energi, bekæmpelse af forurening og forædling af landbrugsproduktion. “Vi gør en stor indsats for at få de mindre og mellemstore danske virksomheder, der ikke når længere end til det nordtyske og svenske marked, til at give Kina en chance. Mulighederne bliver ikke bedre end nu” understreger ambassadør Friis Arne Petersen. “Kina går nu fra klassisk økonomisk vækst til vækst med vægt på energibesparelser, renere miljø og højere kvalitet i landbrugsproduktionen. De satser altså på det indenlandske forbrug i stedet for eksport……”

Eksport til Kina trodser nedtur: Den danske eksport til Kina forventes at stige med 18 – 19 pct. både i år og næste år. Med svækket vækst på de traditionelle markeder cementerer Kina dermed sin position som vækstland nummer et. “Det viser endnu en gang, at Kina får stigende betydning for Danmark som handelspartner, ikke mindst fordi Kina i den nyeste fem årsplan fokuserer på danske kernekompetencer som landbrug, energi og miljø. Det giver nogle oplagte muligheder for danske virksomheder, hvis de forstår at positionere sig rigtigt, ” siger Søren Jacobsen, souschef ved den danske ambassade i Beijing. “Vi kan mærke en stadigt stigende interesse for at investere herude, og på blot otte år er antallet af danske virksomheder fordoblet, så de i dag tæller 465,” konstaterer Søren Jacobsen og fortsætter: “På længere sigt vil Kina selvfølgelig komme højere op i den teknologiske fødekæde og producere mange flere ting selv, men foreløbig ser det ud til at dansk fremstillingsindustri har stærke kort på hånden og derfor kan afsætte produkter til de kinesere, der satser på kvalitet og ligeledes design.”

En af dem, der formidler kontakten mellem danske eksportører og kinesiske kunder er Morten Søegaard, der med 12 års erfaring fra det kinesiske erhvervsliv driver en konsulentvirksomhed i Shanghai. Han ser fortsat et stort potentiale i det kinesiske marked, men understreger, at man ikke kan sælge alt herude bare fordi der står “Danish design” på produktet. “Jeg har blandt andet haft agenturet for et firma, der solgte belysning. De måtte give op, simpelthen fordi konkurrencen var for stor. Kineserne kan lave rigtig mange ting selv, så derfor siger jeg til mine kunder, at deres produkt skal skille sig ud enten i kraft af unikt design eller i den måde det bruges på….”.

Kontakt PSB-Management. PSB-Management har erfaring med produktion i og salg til Kina.

Hvem er PSB-Management ?

Tilbage til StrategiFokus© – for virksomhedsledere

Reklamer
Dette indlæg blev udgivet i Strategi og tagget , , , , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s