Når kunden er kineser.

PSB-Management kan hjælpe dig med kontakter til Kina.

PSB-Management har spurgt Morten Søegaard, MSAssistance Ltd, der med 12 års erfaring fra det kinesiske erhvervsliv driver en konsulentvirksomhed i Shanghai, om hvad den kinesiske kunde efterspørger:

“Kort fortalt har det i mine øjne noget at gøre med, at Kina har ændret sig og ændrer sig ufatteligt hurtigt, og det vi ser nu, er, at hvor Kina for 20-30 år siden var en ren “produktionsmaskine”, så har de nu, grundet den massive tilstædeværelse af udenlandske virksomheder herude samt et massivt antal af kinesere der vender tilbage efter uddannelse i udlandet, efterhånden ikke de store problemer med selv at lave kvalitet.

 De kan stadig “tænde på” dansk/skandinavisk design – men de er hurtige til selv at “udvikle” noget lignende – så for at skulle kunne gøre en forskel og ville sælge på det kinesiske marked, skal man være mere og mere unik på den ene eller anden front.

 De [kineserne] ved, at verdens øjne hviler på dem, når det kommer til CO2 udslip og generel forurening, så de bliver mere og mere fokuserede på f.eks. økologi, energibesparende produkter og lignende.

 MEN markedet er bestemt ikke dødt for luksus-udenlandske-mærkevarer – her er det ikke kvaliteten, men mærket i sig selv de er ude efter. Mellemklassen bliver større og større herude, og de vil godt vise de har penge.

 Deudover er der selvfølgelig logistik og kultur, som er en MEGET stor faktor (der er ligeså stor forskel på Nordkina og Sydkina som på Danmark og Afrika), men også det åbenlyse at det kinesiske marked er potentielt ufatteligt stort, hvis man først får hul…men fokus er vigtig her.”

PSB-Management har selv erfaring med lokalproduktion i og salg til Kina af industrielle mærkevarer og ikke mindst kampen mod kopiprodukter. Med hensyn til kultur forståelse, så havde vi stor glæde af at ansætte en kineser der havde boet 20 år i Canada, og dermed dels var flydende i engelsk, dels havde indsigt også i vesterlig kultur.

Kontakt PSB-Management for at komme i gang  eller videre med salg til Kina.

Hvem er PSB-Management ?

Tilbage til StrategiFokus© – for virksomhedsledere

Reklamer
Dette indlæg blev udgivet i Strategi og tagget , , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s