Fokuser på midtersegmentet i Kina.

Der er 1,3 mia. kinesere og økonomien i Kina vokser med over 15 % pr. år, så hvad venter vi på? Er det ikke bare om at komme i gang?

Vores danske ambassadør i Kina, Friis Arne Petersen, mener [ ifølge Christian Kurt Nielsen, adm. direktør Mercuri Urval A/S, i Berlingske Tidende den 28. august], at danske små og mellemstore virksomheder har gode muligheder, fordi vi lige nu kan markere os i forhold til de andre store nationer, som selvfølgelig også vil noget i Kina. Om 10 år kan man vel ikke undre sig, hvis kineserne måske er mere opmærksomme på Tyskland, Frankrig og Italien end på Danmark, men i disse år har vi gode muligheder for at komme ind på markedet.

Christian Kurt Nielsen fortsætter: “Men hvordan kommer man i gang på det kinesiske marked?

Udenrigsministeriet og dets forskellige konsulater gør en kæmpe, højt kvalificeret indsats for at rådgive og hjælpe danske virksomheder…. [bl.a.].. konsulatets incubator-løsning, hvor man som virksomhed kan leje en arbejdsplads i en periode, indtil man får etableret sig ordentligt. Det gælder ikke kun i Chongqing, men også i Shanghai, Beijing og tre andre steder. Der er over 40 ansatte, så der er godt med kvalificerede mennesker til at rådgive.

Også enkelte af de store danske brancheorganisationer er etablerede derude og giver god rådgivning.

Endelig så kan man jo alliere sig med de konsulentvirksomheder… som man kender og har tillid til.

Det er nok nødvendigt at få bistand til at starte med. Markedet er ikke som andre, og det er vigtigt, at man rådfører sig med organisationer, der har praktisk erfaring og ved, hvad man skal gøre og ikke mindst ikke skal gøre..” fortsætter Christian Kurt Nielsen.

”Udfordringerne er mange,..” skriver Peter Li Ping, Copenhagen Business School, og Peter Skat-Rørdam, Universe Fonden, i Berlingske Tidende den 22.august, ”….og en del danske virksomheder må faktisk konstatere, at de mister markedsandele i Kina. Det skyldes ikke kun de lokale udfordringer, men også at danske produkter ikke er direkte rettet mod det hurtigst voksende segment på markedet, nemlig det kinesiske midtersegment.

Kunder i midtersegmentet, og her mener vi både virksomheds-og privatkunder, skal ikke have produkter i prislejer vi har i vesten. Her kræves tilpassede produkter, der kan udbydes til omkring 50 procent af prisen i den høje ende af markedet.”

Peter Li Ping uddyber overfor PSB-Management, at: “ det er svært for en uerfaren mellemstor eller mindre dansk virksomhed at sælge i Kina. Et hurtigt og kort svar herpå er at finde en kinesisk partner til at samarbejde med for at bygge på hver sine styrker.

Kopiproducenter kan være den største hovedpine for mange udenlandske firmaer, som driver forretning i Kina. Her skal du sigte mod de kinesiske kunder, som ligger vægt på kvalitet og mærkevarer. Det er, hvad vi mener med ”midtersegmentet”. Lav-segmentet tilhører kopiproducenterne i Kina, og høj-segmentet tilhører de store multinationale. Midtersegmentet er det eneste, som er tilgængeligt.”

Kontakt PSB-Management – vi har selv erfaringer fra Kina og  kan hjælpe dig i gang.

Hvem er PSB-Management ?

Tilbage til StrategiFokus© – for virksomhedsledere

Reklamer
Dette indlæg blev udgivet i Strategi og tagget , , , , , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s