Hvor skal du fokusere, hvor kan du vokse, og hvor skal du trække dig fra markedet?


Alles øjne er i dag rettet mod Kina, og det kinesiske marked betragtes som attraktivt, bl.a. fordi der her forventes en årlig vækstrate på mere end 15 %, hvorimod markederne i Europa og USA ikke vurderes som attraktive, fordi der her forventes en vækst på mindre end 5 %.

Men hvad gør man når langt den største del af ens forretning og indtjening i dag kommer fra Europa, og man har ingen eller kun en meget lille erfaring på de nye vækstmarkeder?  Og skal man satse på f.eks. Kina, bare fordi markedet er attraktivt?

PSB-Management kan hjælpe dig med at vurdere, hvad der gør et marked attraktivt, og hvor stærkt din løsning står på markedet.

Markederne behøves ikke at være forskellige lande, det kan også være forskellige industrier eller forskellige kundetyper.

Boston Consulting Group og McKinsey & Company har udviklet nogle værktøjer til at hjælpe dig med at tage beslutning om, hvilken strategi du kan overveje for de forskellige produkter, ydelser eller andre løsninger, som du i dag tilbyder dine kunder på forskellige markeder. Disse værktøjer er nyttige, men PSB-Management foreslår, at du kombinerer dem med en vurdering af, hvad din indtjening er fra de forskellige løsninger, som du tilbyder på de forskellige markeder. En sådan øvelse kunne f.eks. give følgende resultater og resultere i følgende spørgsmål:

  1. Du står stærkt på et marked, som kun i begrænset omfang er attraktivt, men en stor del af din indtjening kommer herfra – måske du skal fastholde kvalitets- og serviceniveauet og fokusere på dine nuværende kunder?
  2. Kunderne opfatter dig på linje med konkurrenterne, og markedet er ikke særligt attraktivt, men din indtjening er betydningsfuld – hvad kan du gøre for at styrke din position hos dine nuværende kunder?
  3. Du står svagt på et marked, som ikke er attraktivt, og du har ingen eller kun en lille indtjening her – måske du skulle trække dig ud og hvordan?
  4. Du er lige startet og står svagt på et attraktivt marked, og du din indtjening er endnu lille – hvordan styrker du din position på markedet, og hvordan kommer du til at få en god indtjening?
  5. Du har en stærk løsning til et attraktivt marked, men du har endnu en lille indtjening – hvordan får du øget dit salg og indtjening?

Kontakt PSB-Management – vi kan hjælpe dig med at finde ud af, hvor og hvordan du skal fokusere, vokse eller trække dig ud af markedet.

Hvem er PSB-Management ?

Tilbage til StrategiFokus© – for virksomhedsledere

Reklamer
Dette indlæg blev udgivet i Strategi og tagget , , , , , , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s