Kaper- eller flotillestrategi for små og mellemstore virksomheder?

“Regeringen skræddersyr eksportstrategi for BRIK-lande…..Strategierne vil blive udarbejdet i tæt dialog med erhvervslivet, og de vil i høj grad have fokus på at bistå de små og mellemstore virksomheder, som har et særligt brug for at komme ud på vækstmarkederne,” siger erhvervs- og vækstminister Ole Sohn i følge en artikel i Børsen den 18.november.

Tyngden i dansk eksport og eksportstøtte har traditionelt været på de enkelte virksomheders individuelle indsats eventuelt suppleret med fælles handelsdelegationer, messer eller udstillinger, men hvor de enkelte virksomheder stadig forfølger individuelle ofte forskellige mål. Billedligt talt forfølger de en slags “kaperstrategi”. (En kaper er et privat skib, som med en bemyndigelse fra en krigsførende stat berettiges til at deltage i fjendtligheder til søs og navnlig i at kapre fjendtlige handelsskibe.)

Et eksempel herpå er et nyt dansk eksportfremstød: “Dansk Showroom” i Kina, som skal gøre det lettere for små og mellemstore danske fødevareproducenter at komme ind på det kinesiske marked (Børsen den 22. november). Handelsfirmaet DC Company og udenrigsministeriets eksportråd står bag dette udmærkede initiativ.

Det er imidlertid et spørgsmål om danske små og mellemstore virksomheder ikke i højere grad skal forfølge, hvad man kan kalde en slags “flotillestrategi”, hvor flere forskellige ikke konkurrerende virksomheder går sammen om en række aktiviteter rettet mod den samme kundegruppe i et eller flere af BRIK-landene.

Et spændende eksempel herpå er samarbejdet mellem 5 danske underleverandører til den kinesiske vindmølleindustri. Det drejer sig om:

  • CC Jensen, som udvikler og producerer oliefiltreringssystemer til vindmøller og til skibe.
  • Hydra-Grene, der udvikler og producerer hydrauliske komponenter.
  • Dafa, som leverer Styrofoam og gummiprodukter til at beskytte vindmøllerne.
  • Lund og Sørensen, der producerer elektriske varmesystemer til vindmøllerne.
  • Resolux, der fremstiller belysningssystemer til vindmøller og naceller .

 De 5 virksomheder startede med et fælles salgskontor i Kina, og de har i 2010 etableret sig i fællesskab i en 5000 kvm stor lager-, samle og produktionshal. Igennem dette samarbejde deler virksomhederne både etablerings- og driftsomkostninger samt  udveksler viden om kunderne.

Kim & Mauborgne kalder det i deres bog “Blue Ocean Strategy” også for “værdiinnovation”, som et eksempel på at virksomhederne på en og samme tid reducerer sine omkostninger og skaber øget kundeværdi.

Salgsdirektør Ulrich Ritsing fra CC Jensen udtaler til PSB-Management, at udover at have fælles kunder og at dele omkostninger, så er det et afgørende succeskriterie at virksomhederne deler et fælles værdisæt – både i forhold til kunderelationer og medarbejdere, men også i forhold til hvordan man løser problemer i det daglige samarbejde i mellem virksomhederne.

Kontakt PSB-Management hvis du vil have hjælp til at etablere en flotillestrategi for din virksomheds salg i Kina

 Hvem er PSB-Management ?

Tilbage til StrategiFokus© – for virksomhedsledere

Reklamer
Dette indlæg blev udgivet i Strategi og tagget , , , , , , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s