Kundefokus er den 3.bølge.

I land på 3.bølge

”Industrien er en af de sektorer, der har været hårdest ramt af krisen. Nu er der dog håb igen med en høj vækst i produktiviteten de seneste tre år”, skriver Børsen (s. 20) den 8. marts 2013 og fortsætter:

”Danske industrivirksomheder kan være på vej til et markant comeback på eksportmarkederne.

Sektoren, der ellers har mistet godt 70.000 job de seneste år og stadig producerer langt mindre end før krisen, har nemlig skåret så kraftigt til og dygtiggjort sig så meget, at produktiviteten her er blevet forbedret med 18,1 pct. siden 2009.

Det giver forhåbning om, at industrivirksomhederne kan modstå den værste internationale konkurrence og skabe vækst i et svært marked.

“De store produktivitetsstigninger de senere år i industrien har været med til at forbedre konkurrenceevnen. Det stiller os isoleret set bedre i kampen på eksportmarkederne,” siger Frederik I. Pedersen, chefanalytiker i Arbejderbevægelsens Erhvervsråd”.

Pressede danske produktionsvirksomheder kan forbedre konkurrenceevnen markant ved at automatisere flere arbejdsprocesser.”, skriver Mandag Morgen den 20.februar 2013 og fortsætter:

”Danske virksomheder halter langt efter virksomhederne i de lande, vi konkurrerer med.

Under en tredjedel af processerne i de danske produktionsvirksomheder bliver i dag udført af robotter. Men hvis danske fremstillingsvirksomheder får lige så mange robotter ind i produktionshallerne, som virksomhederne i de lande, der er længst fremme på at automatisere, vil det give et markant løft af den danske konkurrenceevne med godt 15 pct.

På Teknologisk Institut spår Søren Peter Johansen, at vi lige nu står på tærsklen til det helt store gennembrud for automatisering, der især vil komme de mindre og mellemstore virksomheder til gode.

I løbet af få år vil robotterne nemlig være lige så fleksible som medarbejdere, og de vil kunne flyttes rundt i produktionen og instrueres til at udføre forskellige arbejdsopgaver af medarbejdere, der ikke behøver en længerevarende teknisk uddannelse. Og så vil prisen på robotterne fortsat falde.

”Når du kan bruge sådan en robot døgnet rundt alle ugens dage i din produktion, så bliver investeringen rentabel. Her vil de små og mellemstore virksomheder for alvor kunne ride med på bølgen,” siger Søren Peter Johansen”.

Det er positivt og opmuntrende, at der nu ser ud til at være muligheder også for de små og mellemstore virksomheder til at komme op og med på den anden store bølge, effektivitetsforbedringer, som bruser gennem erhvervslivet efter at den første bølge, omkostningsreduktioner, har fjernet meget af det, der ikke var fast forankret og boltet til virksomhedernes fundament. Spørgsmålet er så om virksomhederne ved, hvad de vil bruge effektivitetsforbedringerne til?

Ved de hvor og hvordan de skal fange den tredje bølge, kundefokus, som kan bringe virksomhederne sikkert i land uden at blive knust af brændingen, konkurrenterne?
Kun ved at sætte fokus på at forstå kunderne og udvælge dem, hvor virksomhederne kan opfylde kundernes behov bedre end konkurrenterne, har virksomhederne en reel chance for at komme helskindet i land.

PSB-Management kan hjælpe dig med at udvikle krystalklare strategier, som viser hvordan virksomheden kan øge sin indtjening ved et konsekvent kundefokus og en målrettet tildeling af resurser.

Reklamer
Dette indlæg blev udgivet i Strategi og tagget , , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s