Om værdien af strategisk fokus

 

Fokus

Hvordan virker strategisk fokus?

Al Ries giver en stor del af svaret i bogen.” FOCUS The future of your company depends on it. Her er nogle citater fra bogen:

  • Confucius siger: ”Den som jager 2 kaniner fanger ingen!”
  • “Jeg vil hellere være stærk ét sted end svag overalt”
  • Når ledere ved, at de kun har et mål, som de skal nå, fokuserer det deres bevidsthed på en fantastisk måde.
  • Virksomheder som udbreder deres sortiment, er sårbare overfor fokuseret konkurrence.
  • Ingen mister forretning alene fordi de har et bredt fokus. Men du kan miste forretning, hvis du møder en konkurrent med et smalt fokus.
  • Nogle ledere ligestiller størrelse med styrke. Er en stor virksomhed stærkere end en lille? Ikke nødvendigvis. En højt fokuseret virksomhed er stærkere end en mindre fokuseret virksomhed.
  • Det som giver en virksomhed styrke er dens grad af fokusering og dens markedsandel. Størrelse er kun vigtig, hvis den bidrager til at øge markedsandelen.
  • Vil det ikke være lettere at øge andelen af et forretningsområde, som du kender end at få en andel af en forretningsområde, som du ikke kender?
  • Et fokus er ikke for evigt.
  • Intet forbliver stabilt længe nok til at en virksomhed kan blive 100 % fokuseret.
  • Før eller siden bliver selv det mest stærke fokus forældet. Så er det på tide at virksomheden re-fokuserer sig selv.
  • Fokusér, din virksomheds fremtid afhænger heraf.

Læs mere om værdien af strategisk fokus herOm værdien af strategisk fokus

Her beskrives 3 konkrete virksomhedseksempler og en McKinsey analyse, som alle viser at fokuserede virksomheder skaber øget indtjening og har større sandsynlighed for at skabe værdi for sine ejere.

Dette indlæg blev udgivet i Strategi. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s