Skal du have en exit-strategi eller en options-strategi?

Der skrives meget om, at danske ejerledere mangler en “exit-strategi”for generationsskiftet af deres virksomhed, og at mange virksomheder derfor ikke sælges i tide, men ender med at lukke, når ejeren går på pension eller dør.

Håndværksrådet har i folderen: “Virksomhedens fremtid – kom godt i gang med dit ejerskifte” opstillet 10 gode bud, som du kan overveje, eller spørgsmål som du måske skal stille, for at finde ud af, om du er klar til et exit fra din virksomhed:

  1. Hvad har din virksomhed til salg? – Er det klart og tydeligt for en køber, hvad din virksomhed indeholder?
  2. Klargør din virksomhed. – Gør virksomheden mere interessant.
  3. Hvordan med skatten? – Start i god tid!
  4. Få styr på juraen.-Undgå ubehagelige overraskelser.
  5. Hvad mener familien? – har du involveret din familie i dit ejerskifte?
  6. Hvem skal eje din virksomhed? – Hvad er vigitgt for dig, når din virksomhed skal overtages af andre?
  7. Hvad skal din virksomhed koste? Der findes mange former for værdier, der skal prissættes.
  8. Forøg din virksomheds værdi. – Gør din virksomhed klar til salg.
  9. Sælg din virksomheds fremtidsmuligheder. – Vis køber, at din virksomhed har en fremtid og nye udviklingsmuligheder.
  10. Dit nye liv efter ejerskifte. -Hvad skal du stå op til, når du har solgt virksomheden?

Skal du have en “options-strategi” i stedet for en “exit-strategi”?

Er du derimod en af de mange virksomhedsejere, som ikke er nær pensionsalderen, eller har du ikke gjort op med dig selv, at du vil sælge, så skal du måske have en ”options-strategi” i stedet for en “exit-strategi”? En “options-strategi” er en strategi, som handler om at drive din virksomhed, så den er klar til salg, men ikke føler sig sat til salg – en strategi som bl.a. frigør resurser hos dig til at koncentrere dig om det, der interesserer dig.

Ønsker du f.eks. at tilkøbe en virksomhed, ønsker du at starte et nyt forretningsområde op, ønsker du at gå ind i bestyrelsesarbejde i andre virksomheder, eller ønsker du mere tid til dine fritidsinteresser? Ønsker du samtidig at kunne sælge din virksomhed, hvis den rettte køber kommer forbi – så skal du måske:

  1. Løbende sætte mål for hvad du vil nå med din virksomhed.
  2. udvikle og opdatere en klar strategi for hvordan du vil nå disse mål
  3. sikre at du har og uddelegerer mere til nøglemedarbejdere omkring dig
  4. opbygge og fastholde robuste styringssystemer.
  5. registrere og følge op på nøgletal som viser om du er på rette vej.

Det giver dig større frihedsgrader, således at hvis der kommer en køber forbi, eller hvis du faktisk beslutter dig for, at det er tiden at sælge din virksomhed, så har du en salgbar virksomhed. Eller således at du kan forblive i virksomheden og fortsætte med at opbygge og udvikle den, i den retning du ønsker.

Har du i øvrigt tænkt over hvor meget din virksomhed er værd i dag, samt hvor meget virksomheden gerne skulle være værd – hvis du engang vil sælge den?

PSB-Management kan hjælpe dig med at udarbejde en exit- eller en options-strategi.

Kontakt PSB-Management -vi kan hjælpe dig med at vurdere, øge eller realisere værdien af din virksomhed.

Hvem er PSB-Management ?

Tilbage til StrategiFokus© – for virksomhedsledere

Reklamer
Dette indlæg blev udgivet i Strategi, Virksomhedsformidling og tagget , , , , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s