Vil din strategi slå markedet – er det en vinderstrategi?



Har du testet din strategi for nyligt?”spørger Chris Bradley, Martin Hirt og Sven Smit i en artikel i McKinsey Quarterly (januar 2011). I følge McKinsey er der 10 tests, som kan hjælpe dig med at teste, om der er kvalitet og robusthed i din virksomheds strategi – og samtidig generere en dybere og mere udbytterig strategidialog i virksomheden.

En detaljeret kvalitets- og robusthedstest kan hjælpe til med mere præcist at fastlægge om, og hvor strategien skal justeres.

Den vigtigste test er om din strategi slår markedet – er det en vinderstrategi?

For at en virksomhed skal slå markedet ved at opnå og fastholde en positiv bundlinje, skal der være en ubalance i markedet. En ubalance som kontrolleres af en virksomhed udgør en konkurrencemæssig fordel. Sådanne ubalancer er pr. definition begrænsede i antal og flygtige i natur, fordi markedskræfterne driver konkurrencesituationen mod ligevægt. De bedste virksomheder bliver kopieret af de middelmådige, og de dårligste går konkurs eller undergår væsentlige forandringer. Efterhånden som hver spiller svarer igen på og lærer af konkurrenterne og kundernes handlinger, bliver den bedste praksis det normale i stedet for til en vinderstrategi.

Vinderstrategier skal først og fremmest levere større værdi for kunderne end konkurrenterne kan. Vinderstrategier lægger også vægt på differentiering – i forhold til virksomhedens direkte konkurrenter, i forhold til mulige alternativer og i forhold til potentielle nye spillere.

For fortsat at vinde skal virksomhedens konkurrencemæssige fordele være robuste og fleksible for at kunne tilpasse sig markedsudviklingen. 

Se f.eks. på en virksomhed som Casco A/S, som leverede sammenføjningssystemer til industrien, det vil sige  lime og limpåføringsmaskiner. Kunderne købte ikke maskinerne, men Casco sammensatte og leverede netop de maskiner, som passede til kundernes behov, og fakturerede kunden i forbindelse med, at Casco leverede limen til det løbende forbrug. Når kundens behov ændrede sig, tog Casco den brugte maskine retur og leverede en ny, renoverede eller ombyggede en, som passede til de nye behov. Tricket lå i at udvikle modulopbyggede maskiner, som kunne skilles, renses og sammensættes i nye kundetilpassede opstillinger.

De øvrige 9 tests er i følge McKinsey:

  • Baserer din strategi sig på en ægte konkurrencemæssig fordel?
  • Baserer din strategi sig på en stærk segmentering?
  • Bringer din strategi dig på forkant af udviklingen?
  • Baserer din strategi sig på enestående viden?
  • Tager din strategi hensyn til usikkerhed?
  • Er der balance imellem forpligtigelse og fleksibilitet i din strategi?
  • Er din strategi fri for fordomme?
  • Er der forpligtigelse til at tage aktion på basis af din strategi?
  • Har du udarbejdet en handlingsplan på basis af din strategi?

Kontakt PSB-Management – vi kan hjælpe dig med at teste og eventuelt justere din virksomhedsstrategi:

Hvem er PSB-Management ?

Tilbage til StrategiFokus© – for virksomhedsledere

Dette indlæg blev udgivet i Strategi og tagget , , , , . Bogmærk permalinket.

Skriv en kommentar